Pranayama Kapalabhati

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Jest to oczyszczająca pranayama, czasem uznawana za kriyę. Kapalabhati pomaga usunąć z krwi dwutlenek węgla i produkty przemiany materii, dostarcza natomiast dużo tlenu. Kapalabhati wykonuje się w cyklach po kilkadziesiąt oddechów. W przerwach pomiędzy cyklami oddycha się normalnie albo wykonuje się cykl pranayamy z bhaya kumbhaką (zatrzymaniem powietrza po wydechu), żeby organizm mógł zużyć nadmiar tlenu dostarczony przez kapalabhati.

 

Kapalabhati dodaje dużo energii, dlatego wykonuje się ją szczególnie, kiedy jesteśmy przemęczeni, albo po dużym stresie lub zmęczeniu psychicznym.

 

Jak ją wykonywać? 

  1. Usiądź w jakiejś asanie siedzącej, może to być padmasana, ardha-padmasana, virasana, vajrasana albo, jeśli ciało Ci na to nie pozwala, to usiąć z prostymi plecami na krześle.
  2. Gwałtownym ruchem wciągnij brzuch do wewnątrz i dzięki temu wypuść nosem trochę powietrza.
  3. Po wydechu rozluźnij brzuch, i pozwól mu zassać powietrze, a potem przejdź do punktu 2.

 

Cykl oddechowy robiąc Kapalabhati trwa bardzo krótko, może to być nawet 1-2 sekundy. Dlatego można poczuć intensywną pracę mięśni brzucha. Jeśli brzuch Ci się męczy, to znaczy, że musisz go wzmocnić odpowiednimi asanami takimi jak navasana. 

W przypadku problemów z układem krążenia cykle oddechowe się trochę wydłuża i robi jedynie kilkanaście powtórzeń.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 5 lata 9 mies. ago przez Edyta #28
Edyta's Avatar
Kapalabathi jest genialne, wystarczy troche popróbować (na youtube są filmiki, ale nie wiem czy po polsku?): jeśli nie ma się wprawy, to za długo nie da rady tak oddychać, bo ciśnienie krwi się podnosi (mnie kręciło się w głowie, więc nie biłam rekordów, Cave:hyperwenty lacja jest b.realna, dlatego w artykule sugerują kontakt z lekarzem! Stąd Kapalabathi było?albo jest? zaliczane do praktyk okultystycznych . :cry:
Rzeczywiście ten artykuł podaje dość skomplikowaną methode: moja nauczycielka yogi ograniczyła sie tylko do gwałtownego wdechu i wydechu przez nos przy użyciu przepony, wdech="powietrze w brzuchu", wydech = "brzuch do kręgosłupa". No i moim zdaniem najlepiej tę technikę oddychania wykonywać rano na dobre rozbudzenie, bo przed spaniem to mało dobry pomysł. Znakomitą zaletą Kapalabathi jest to, że pozbyłam sie oponki na brzuchu :lol: