Pranayama


W tym dziale dowiesz się co to jest pranayama, co daje i poznasz różne techniki oddechowe


Jak zacząć robić pranayamę samemu w domu

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Jak zacząć praktykę pranayamy?

Ile czasu poświęcać?

Kiedy wykonywać pranayamę?

 

Pranayama jest trudniejsza od praktyki asan. Wymaga o wiele więcej  zaangażowania i skupienia, jednocześnie jest tak samo ważna, jeśli nawet nie bardziej. Czasem lepiej jest zrobić mniej asan, ale za to wygospodarować trochę czasu na pranayamę.

Pranayama - co to jest i czemu jest taka ważna

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Co to jest pranayama?

Dlaczego powinniśmy ćwiczyć pranayamę?

 

Pranayama jest to nauka o kontroli oddechu. Jej nazwa pochodzi od sanskryckich słów:

Sesja pranayamy

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Ta sesja przewidziana jest na około 15 – 20 minut, ale jak masz mniej czasu i poszczególne etapy zrobisz szybciej to ewentualnie może potrwać 10 minut. Specjalnie dokładnych czasów nie podawałem, żeby można było go dopasować do swoich możliwości, samopoczucia i ilości czasu.

Początkowe problemy przy praktyce pranayamy

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Czasami, kiedy dopiero uczymy się wykonywać pranayamy, robi się przy tym błędy, albo pracuje z nieprzystosowanym ciałem. Dlatego czasem można mieś wrażenie, że oddech jest skrępowany, a w skrajnych przypadkach czuje się ból w klatce piersiowej po wykonywaniu pranayam.

Oddech. Czego jeszcze o nim nie wiesz?

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Co się dzieje w naszym ciele, kiedy oddychamy nieprawidłowo?

Dlaczego powinniśmy poświęcać mu więcej uwagi?

 

Oddech w naszym organizmie spełnia dwie najważniejsze funkcje:

Cztery etapy pranayamy

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Kilka wskazówek odnosie wykonywania poszczególnych etapów pranayamy.

Pranayamy wykonujemy w czterech etapach:

Pranayama – zaczynamy

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Jak zacząć praktykę pranayam?

Jak przygotować się do ćwiczeń oddechowych?

Proste ćwiczenia oddechowe.


Żeby zacząć praktykę pranayamy najpierw trzeba

Bandhy

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Jak robić jalanthara bandhę?

Jak robić mula bandhę?

Jak robić uddiyana bandhę?

Pranayama Ujjayi

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Pranayama ujjayi jest jedną z najważniejszych i dość trudnych pranajam. Początkujące osoby mogą mieć na początku problem z wydawaniem charakterystycznego dźwięku towarzyszącego wdechom i wydechom.


Pranayama ujjayi została przez Iyengara, jednego z najlepiej znanych nauczycieli jogi na świecie, podzielona na 13 etapów ułożonych od najprostszego do najtrudniejszego. Pierwsze 4 etapy wykonuje się na leżąco, a pozostałe od 5 do 13 na siedząco. Najlepiej jest przejść przez każdy z tych etapów, nawet jeśli twoja wydolność pozwala na wykonywanie od razu tych bardziej zaawansowanych. Jeśli twój układ oddechowy ma duże możliwości, to pierwsze etapy wykonuj krótko, tylko, żeby nabrać trochę świadomości oddechu i przechodź dalej. Z kolei, jeśli nie możesz jeszcze robić zbyt długich cykli oddechowych, to dłużej wykonuj prostsze warianty ujjayi, żeby powoli przyzwyczajać ciało. Pamiętaj, że nie wolno siłować się z oddechem.


Pranayama Kapalabhati

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Jest to oczyszczająca pranayama, czasem uznawana za kriyę. Kapalabhati pomaga usunąć z krwi dwutlenek węgla i produkty przemiany materii, dostarcza natomiast dużo tlenu. Kapalabhati wykonuje się w cyklach po kilkadziesiąt oddechów. W przerwach pomiędzy cyklami oddycha się normalnie albo wykonuje się cykl pranayamy z bhaya kumbhaką (zatrzymaniem powietrza po wydechu), żeby organizm mógł zużyć nadmiar tlenu dostarczony przez kapalabhati.

Viloma pranayama

Kategoria: Pranayama
Drukuj

W czasie wykonywania tej pranayamy oddech jest przerywany pauzami. Dzięki temu można go stopniowo coraz bardziej wydłużać.

Viloma jest trudniejsza niż pranayama ujjayi, wymaga większej uważności i skupienia. Wykonując tą pranajamę należy uważać, żeby na siłę nie rozpychać powietrzem klatki piersiowej. Dlatego cały czas należy dokładnie obserwować pracę płuc i pilnować, żeby nie wciągać powietrza na siłę.