8 zasad skutecznej diety

Kategoria: Odchudzanie
Drukuj

Co robić, żeby dieta była skuteczna?  

Jak zabrać się za przechodzenie na dietę? 

 

1. Podstawą jest dobre przygotowanie się - zapisz wszysko co jesz.
Pierwszym krokiem skutecznego odchudzania powinno być sporządzenie notatek tego co jesz w ciągu normalnego dnia. To jest punkt wyjścia, żeby w ogóle zorientować się ile kalorii zazwyczaj spożywasz. Bardzo ważne jest uwzględnienie wszystkich przekąsek, które robisz między posiłkami, ponieważ one odpowiadają za duży procent kalorii, które jesz. Robisz to dla siebie, więc bądź ze sobą szczera i skrupulatna. Zanotuj absolutnie wszystko. Potem policz ile to całe jedzenie ma kalorii. Wszystko jest napisane na opakowaniach, a jeśli dodajesz jakieś rzeczy, które nie są pakowane, to sprawdź w internecie. Nie musisz mieć wyniku z dokładnością co do jednej kalorii, ale musisz mieć jakiś punkt odniesienia. Więc oszacuj w miarę dokłanie ile kalorii każdego dnia dostarczasz organizmowi.

 

2. Stawiaj sobie realne cele.
Ludzie najczęściej rezygnują z diety, poniważ stawiają sobie nierealne cele. Jeśli postanowisz, że bedziesz jadła mniej niż 1000 kcal dziennie, to bardzo szybko będziesz musiała sobie odpuścić. Tak restrykcyjna dieta będzie po prostu zbyt dużym obciążeniem dla organizmu i zbyt dużym wysiłkiem, aby dłużej niż kilka dni się tak odchudzać. Lepiej jest na początku po prostu zmniejszyć ilość kalorii, tyle abyś mogła dać radę. Jeśli wybierzesz jakąś dietę odpowiednią dla siebie, to możesz najpierw ją wypróbować na jeden, dwa dni i sprawdzić jak się czujesz. W ten sposób możesz dopasować dietę do swoich obecnych możliwości. Oczywiście muisz zdawać sobie sprawę, że dieta to będzie wysiłek, że możesz czuć głód, ale nie męcz się przesadnie. Dobrze jest też czasem jeden duży cel rozbić na kilka mniejszych. Więc jeśli chcesz schudnąć 20kg to rozbij to na 4 cele po 5 kg. To zdejmie z Ciebie presję. No bo schudnięcie 20 kg to jest duże wyzwanie i nie każdemu się udaje, ale schudnąć 5kg każdy może. Więc powtarzając 4 razy realny cel dojdziesz tam gdzie chcesz. A potem będziesz się mogła pochwalić się koleżankom, że udało Ci się zgubić 20 kg.

 

3. Stawiaj sobie mierzalne cele.
Cele, które sobie stawiasz muszą być mierzalne. Nie możesz powiedzieć, że będę jeść mniej. Musisz wiedzieć ile mniej zamierzasz jeść. Jeśli chcesz schudnąć musisz wiedzieć do ilu kilo chcesz zjechać. Twój cel musi się dać zmierzyć, bo dzięki temu będziesz wiedziała kiedy go osiągniesz i jak blisko, albo daleko jeszcze jesteś. Będziesz mogła też modyfikować strategię w zależności od postępów.

 

4. Weryfikuj efekty
Jeśli postanowiłaś jeść 400kcal mniej, to pilnuj tego i licz w głowie, albo zapisuj sobie w notesie ile kalorii zjadasz. Jeśli chcesz schudnąć, żeby zmieścić się w sukienkę, to przymierzaj ją co jakiś czas i sprawdź, czy jesteś coraz bliżej. Jeśli chcesz zrzucić 5 kg, to waż się co jakiś czas. Musisz kontrolować postępy i dzięki temu masz możliwość weryfikowania strategii. Jeśli postępy są małe, a czujesz, że możesz podejść do odchudzania bardziej restrykcyjnie, to zrób to (tylko nie przesadź). Z drugiej strony, jeśli postępy są duże, to trzymaj się strategii, albo rozważ delikatne poluzowanie rygoru.

 

5. Nie rób sobie wymówek.
Nie rezygnuj ze swojej strategii bez bardzo ważnych powodów. Miałaś trudny dzień w pracy, chcesz poprawić humor przekąską? Absolutnie tego nie rób. Nadaj swojej diecie wyższy priorytet niż huśtawki nastrójów wywołane codziennym życiem, nie rezygnuj z niej dla jakiś chwilowych zachcianek. Jeśli kilka razy uda Ci się, to przyzwyczaisz się do myśli, że postanowienia są ważne i się ich trzymasz. Potem przestaniesz nawet brać pod uwagę rezygnację z podu drobnych słabości.

 

6. Nie poddawaj się.
Jeśli już nie wytrzymasz to zastanów się dlaczego. Może cel był nierealny, a może zwyciężyła chwila słabości. Jeśli cel był nierealny, to postaw sobie nowy, bardziej przyziemny i spróbuj jeszcze raz, jeśli wygrała słabość, stare przyzwyczajenia, to nie rób sobie wyrzutów, tylko wyciągnij wnioski i następnym razem wygraj w podobnej sytuacji. Albo twardo trzymaj się obranej strategii, albo modyfikuj ją do potrzeb, ale nie możesz się poddać, na tym polega życie. Idziesz do porzodu mimo trudności, a jeśli coś stoi Ci na przeciw, to znajdujesz sposób na obejście tego. Tak, czy siak sobie poradzisz. Traktuj dietę jako ćwiczenie siły woli.

 

7. Dieta powinna być przejściem do zdrowego trybu życia.
Dieta to powinnien być etap przejściowy. Możesz użyć diety, żeby schudnąć, ale nie możesz wrócić, do poprzedniego trybu życia i wcześniejszego menu. Inaczej na własnej skórze przekonasz się co to jest efekt jojo. Dlatego jeśli już włożyłaś wysiłek w dietę, osiągnęłaś cel, to teraz staraj się go utrzymać. Po poświęceniu jakim była dieta, już mały krok brakuje, żeby po prostu zacząć prowadzić zdrowy tryb życia. Więc zmodyfikuj swoje poprzednie przyzwyczajenia, wykorzystaj to czego nauczyłaś się w czasie diety i wprowadź zmiany w swoim życiu, tak, żeby już więcej nie tyć. Łatwiej jest zapobiegać niż potem znowu męczyć się na diecie.

 

8. Ćwiczenia.
Oczywiście sama dieta to zamało. Jeśli jedynie zmniejszysz ilość jedzenia, to twój metabolizm zwolni i efekty nie będą takie jak zaplanowałaś. Więc szczególnie w czasie diety powinnaś dbać o ruch i ćwiczenia, żeby zwiększyć efekty z codziennych wyrzeczeń. Ja polecam do tego celu jogę, w jaki sposób może ona pomóc Tobie schudnąć dowiesz się z tego artykułu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież