Mity związane z odchudzaniem

Kategoria: Odchudzanie
Drukuj

 

Mit 1 - Spowolniony metabolizm

Wiele osób z nadwagą uważa, że przyczyną problemu jest spowolniony metabolizm. Oczywiście jest to bzdura. 99% ludzi ma normalną, prawidłową przemianę materii. Wiadomo, że lepiej jest zrzucić winę za swoją wagę na metabolizm niż przyznać się, że to własne decyzje przy wyborze jedzenia i decyzje związane z aktywnością fizyczną prowadzą do nadwagi.

Ale brutalna prawda jest taka, że to tylko i wyłącznie Ty odpowiadasz za swoją wagę. Ciało jest częścią Ciebie i to tylko i wyłącznie od Ciebie zależy, czy będzie szczupłe i sprawne, czy nie. Więc jeśli podejrzewasz, że możesz mieć spowolniony metabolizm, to udaj się do lekarza i zapytaj, zrób badania. Ale unikaj tabletek i suplementów reklamowanych jako przyśpieszające metabolizm, bo przy prawdziwych problemach Ci i tak nie pomogą, a jeśli jesteś zdrowa, to wydasz tylko niepotrzebnie pieniądze.

 

Mit 2 - Genetyczne uwarunkowanie

To jest kolejny sprytny sposób na zdjęcie z siebie odpowiedzialności za stan organizmu. 20 lat temu nie było tyle otyłych osób, a te, które były, nie miały aż tak dużej nadwagi. Teraz nagle prawie połowa ludzi w USA jest otyłych, coraz więcej Brytyjczyków i ludzi we wszystkich krajach rozwiniętych. Geny nie zmieniają się w ciągu 20 czy 30 lat. Aby geny zmieniły się w całych społeczeństwach potrzeba wielu pokoleń. Za to nawyki żywieniowe i ruchowe bardzo łatwo się propagują. Z Twoimi genami na prawdę jest wszystko dobrze. Musisz raczej zmienić sposób odżywiania i zacząć do tego ćwiczyć np jogę.

 

Mit 3 - "Magiczna pigułka"

Wszędzie można zobaczyć reklamy środków odchudzających, które obiecują szybkie efekty bez żadnego wysiłku i bez uczucia głodu. Oczywiście takie działanie nie jest możliwe. Nie można jedząc zbyt dużo kalorii, siedząc większość czasu przed komputerem brać jedynie tabletki i chudnąć. To nawet brzmi niedorzecznie. Nie dość, że tabletki odchudzające nie działają, to jeszcze do tego naraża się zdrowie. Środki odchudzające sprzedawane są, jako suplementy diety, więc nie jest poddawana kontroli ani ich czystość ani skład. Kupujesz suplementy z niepewnych źródeł, możemy narazić na szwank nasze zdrowie bo w skrajnych wypadkach może sie okazać, że tabletka odchudzająca będzie zawierać np nieduże ilości strychniny albo innych trujących substancji, albo, że jest to zwykłe wapno ukształtowane w formę kapsułki. W USA było dużo przypadków, kiedy suplementy odchudzające były przyczynami problemów z sercem albo układu trawiennego. U nas rynek leków na odchudzanie nie jest taki duży, więc zdarza się też mniej wypadków i nadużyć. Zanim sięgniesz po jakiekolwiek suplementy wspomagające odchudzanie dobrze się zastanów, czy warto.

 

Mit 4 - Joga nie pomoże Ci schudnąć

Kilka razy natknąłem się na tego typu wypowiedzi na jakiś forach internetowych. Co jest oczywiście nie prawdą. Jest wiele różnych szkół jogi, które zawiera kilka tys. różnych asanów i ich odmian. Rozpiętość różnego rodzaju asan jest, więc ogromna. Można albo robić delikatne asany prostujące plecy, albo bardzo intensywne asany angażujące całe ciało i wymagające dużego wysiłku. Poza tym joga wspomaga praktykujących również psychicznie. Daje narzędzia, które pozwalają lepiej kontrolować siebie, przez co bardziej świadomie jemy i niepotrzebnie się nie objadamy.

 

Mit 5 - Ćwiczenia powodują, że mięśnie rosną i zyskuje się na wadze

Kilka razy zdarzyło mi się natknąć na osobę, która nie chciała ćwiczyć mięśni brzucha, ponieważ jak to mówiły, od ćwiczeń mięśnie brzucha rosną i brzuch zaczyna bardziej wystawać. Wydawało mi się to trochę zabawne, ale parę razy słyszałem taką opinię, więc postanowiłem to sprostować. Wzmacniane mięśnie brzucha wcale znacznie nie rosną, szczególnie kobiece mięśnie. Żeby mięśnie urosły tak, jak u niektórych kulturystów, to należy połączyć odpowiednią dietę z odżywkami, czasem nie do końca legalnymi i odpowiednim sposobem ćwiczeń. To wcale nie jest proste i nie zdarza się przez przypadek. Ćwicząc regularnie brzuch np asanami takimi jak navasana, czy prasarita padasana brzuch Ci nie urośnie. Sam wykonuję te asany od 5-10 razy tygodniowo i na zdjęciach z tej strony możesz przekonać się, że dużych mięśni brzucha nie mam, jest płaski i widać na nim mięśnie, ale na pewno nie są duże i nie wyglądają jak mięśnie kulturysty.

 

Więcej informacji na temat tego w jaki sposób joga może pomóc w odchudzaniu znajdziesz tutaj: schudnij z jogą.

 

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież