Pozycje do Medytacji

Kategoria: Medytacja
Drukuj

Jakie pozycje są najlepsze do medytacji?

Którą pozycję najlepiej wybrać, jeśli chcemy medytować?

Jak przygotować ciało do medytacji?

 

Medytacja wbrew pozorom może być dość wymagająca. Pozycje do medytacji może nie są zbyt trudne, jednak wykonuje się je przez bardzo długi czas. Po 30 minutach, każda pozycja może robić się wymagająca i rozpraszać świadomość, nawet zwykły siad skrzyżny.

 

Jeśli wybierzemy pozycję do medytacji to należy pamiętać, że musi ona być robiona idealnie inaczej trudno będzie utrzymać świadomość nieporuszoną. Zanim zaczniemy wydłużać czas medytacji, należy wzmocnić plecy na tyle, żeby siedzenie powiedzmy przez 15 - 30 minut nie było dużym wyzwaniem. Można w tym celu ćwiczyć zestaw asan wzmacniających, dzięki czemu plecy już szybko dość silne, żeby prostować się przez odpowiednią ilość czasu.

 

Następnym wyzwaniem jest uelastycznienie bioder i przyzwyczajenie nóg do długotrwałego siedzenia. Na codzień dużo czasu spędza się siedząc na krześle, fotelu albo w samochodzie, a przez to biodra tracą swoją elastyczność. Dlatego rozciągnięcie bioder i przyzwyczajenie się do siadu skrzyżnego albo lotosa może zająć dużo czasu. Dlatego kiedy tylko jest to możliwe dobrze jest przyzwyczajać ciało do odpowiedniego siadu. Można robić to w codziennym życiu, np. kiedy oglądasz telewizję albo czytasz książkę, uczysz się, pracujesz przy komputerze zamiast siedzieć na fotelu, usiądź na tapczanie w siadzie skrzyżnym, albo półlotosie i rozciągaj biodra. Na początku poczujesz, że po kilku, kilkunastu minutach nogi mają dosyć, ale jeśli będziesz robić to regularnie, to w końcu poczujesz, że siedzisz 30 minut i ciągle jest wygodnie. 

 

W jakiej pozycji najlepiej medytować?

Najlepiej wybrać jedną z czterech pozycji:

  1. Lotos (Padmasana)

    Jeśli ktoś ma elastyczne biodra, to najwygodniejszym siadem jest lotos. W tej asanie łatwo się wyprostować i siedzieć z porostym kręgosłupem bez męczenia mięśni. Co prawda nogi mogą zacząć cierpnąć po jakimś czasie, ale im biodra bardziej będą rozciągnięte, tym dłużej będzie można swobodnie siedzieć bez odczucia żadnego dyskomfortu w nogach.

  2. Półlotos (Purva Ardha Padmasana)

    Jeśli biodra nie są na tyle rozciągnięte, żeby swobodnie siedzieć w lotosie, to najlepiej usiąść w półlotosie. Ta pozycja również pozwala na swobodne utrzymywanie prostych pleców, a nogi tak nie cierpną jak w pełnym lotosie, gdyż w tej asanie nie ma ucisku jednej nogi na drugą.

  3. Siad skrzyżny (Sukhasana)

    Jeżeli ciało nie pozwala na siedzenie w lotosie ani półlotosie, to można usiąść po prostu w siadzie skrzyżnym. Jednak w tej asanie pojawia się tendencja do przechylania pleców do tyłu i do garbienia się. Dlatego zanim przejdziemy do medytacji trzeba obserwować przez moment ciało i poczuć, czy na pewno dobrze się ułożyliśmy w pozycji. Jeśli czujemy, że dolne plecy się męczą, to koniecznie trzeba usiąć na klocku, albo na złożonym kocu, dzięki temu odciąży się plecy i asana będzie wygodniejsza.

  4. Siad na piętach (Vajrasana)

    Siad na piętach jest zwykle najmniej wygodną pozycją. W tej asanie nogi najszybciej cierpną i to może przeszkadzać w medytacji. Ale od reguł są wyjątki, więc jeśli dla Ciebie ta pozycja jest wygodna, to możesz z niej korzystać. Vajrasanę można jeszcze sobie ułatwić układając koc między pośladki a pięty, niektórym to pomaga swobodniej siedzieć, ponieważ kolana są lżej zgiete. W czasie robienia vajrasany Należy zwrócić również uwagę na ułożenie pleców, mają one tendencję do robienia lordozy (wypycha się za bardzo żebra do przodu i robi łuk w kręgosłupie), dlatego na początku trzeba się pilnować, żeby lordoza nie była zbyt duża.

 

Kurs medytacji

Przygotowałem też pełny kurs medytacji, z którego dowiesz się wszystkich podstawowych informacji odnośnie medytacji i poznasz podstawowe techniki medytacji, z których sam korzystam: kurs medytacji.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 4 lata 4 mies. ago przez lukasz #249
lukasz's Avatar
tomekn napisał:
Witam;

mam lekką wadę kręgosłupa - brak wygięcia brzusznego w części lędźwiowej (jakby przeciwieństwo lordozy). Sprawia to, że w siadzie skrzyżnym od razu wyginam się w pałąk, a przy ścianie nie mogę usiąść tak, jak radzicie (górne plecy i miednica dotykają, a środek odrywa się od ściany). Stąd do niedawna praktykowałem głównie w pozycji leżącej, ale chciałbym to zmieniać. Może macie jakieś rady? Czy mogę np. ćwiczyć pranayamę z lekko wykrzywionym kręgosłupem?

Możesz zacząć robić ćwiczenia oddechowe na siedząco, ale zacznij od siadu na piętach. W tej pozycji można najłatwiej ustawić poprawnie plecy. Jak nauczysz się je "dobrze" trzymać to będziesz mógł robić pranajamę w jakimś siadzie skrzyżnym, czy lotosie.

Plecy nie muszą być ułożone idealnie. Gdzieś spotkałem się z opinią, że kręgosłup powinien być ułożony np w idealną linię prostą. Na tema ułożenia pleców jest więc kilka teorii.

Jak usiądziesz na piętach, to zrób jak najgłębszy wdech, sypełnić dokładnie całą klatkę piersiową powietrzem. Wstrzymaj oddech i postaraj się poczuć i zapamiętać ułożenie pleców, bo to będzie mniej więcej optymalne ułożenie ciała dla Ciebie w czasie pranajamy.

Jeśli w czasie ćwiczeń oddechowych poczujesz, że plecy się męczą, to przestań, połóż się i pozwól im odpocząć.
Opublikowano: 4 lata 4 mies. ago przez lukasz #248
lukasz's Avatar
woManowar napisał:
czy jest to normalne, że w pozycji lotosu bardzo bolą mnie stopy? biodra mam chyba dobrze rozciągnięte, gdyż problem mam jedynie ze stopami. dziękuję i pozdrawiam.

Jeśli w tej pozycji bolą Cię kostki, to znaczy, że stopy na udach powinny być bardziej zbliżone do kolców biodrowych, a kolana do siebie. Jeśli biodra pozwalają Tobie na taki ruch to znaczy, że są wystarczająco rozciągnięte, jeśli nie, to musisz je jeszcze trochę rozciągnąć. Możesz robić lotosa tak długo, dopóki kostki nie zaczną boleć. Jak zaczynają, to nie powinno się utrzymywać pozycji i lepiej wrócić do półlotosa, ponieważ żeby nie nadwyrężyć kostek.
Opublikowano: 4 lata 4 mies. ago przez tomekn #247
tomekn's Avatar
Witam;

mam lekką wadę kręgosłupa - brak wygięcia brzusznego w części lędźwiowej (jakby przeciwieństwo lordozy). Sprawia to, że w siadzie skrzyżnym od razu wyginam się w pałąk, a przy ścianie nie mogę usiąść tak, jak radzicie (górne plecy i miednica dotykają, a środek odrywa się od ściany). Stąd do niedawna praktykowałem głównie w pozycji leżącej, ale chciałbym to zmieniać. Może macie jakieś rady? Czy mogę np. ćwiczyć pranayamę z lekko wykrzywionym kręgosłupem?
Opublikowano: 4 lata 4 mies. ago przez woManowar #246
woManowar's Avatar
czy jest to normalne, że w pozycji lotosu bardzo bolą mnie stopy? biodra mam chyba dobrze rozciągnięte, gdyż problem mam jedynie ze stopami. dziękuję i pozdrawiam.
Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez lukasz #191
lukasz's Avatar
Nie, lotos na pewno nie wykrzywi Tobie nóg. Rzeczywiście na początku jedna noga może dość mocno naciskać na drugą, ale to jest objaw nie rozciągniętych bioder.
Żeby robić wygodnie lotos, nogi muszą swobodnie rotować się na zewnątrz w stawach biodrowych. Kiedy te miejsca się rozciągną to jedna noga będzie dość luźno leżeć na drugiej.
W każdym razie na pewno dużo szybciej rozciągniesz sobie biodra niż wykrzywisz kości - co zresztą jest nie możliwe, bo kości nie są elastyczne i nie można ich wyginać :)
Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez kaja #189
kaja's Avatar
mam pytanie, które wydaje mi się dość głupie, ale jednak je zadam: czy od pozycji lotos mogą wykrzywiać się nogi? nie czuję napięcia w biodrach, ale właśnie w łydkach i obawiam się że dłuższe przebywanie w tej pozycji może mieć wpływ na nogi(bo kości są w końcu elastyczne). Czy moje obawy są całkiem bez sensu, czy jednak może jakoś źle siadam?
Opublikowano: 5 lata 7 mies. ago przez lukasz #49
lukasz's Avatar
Damianek napisał:
mam problemy ze stresem czy medytacja mi pomorze ??

Na stres powinieneś robić 3 rzeczy: savasanę, pranajamę i medytację. Dość szybko powinieneś zauważać poprawę.
Opublikowano: 5 lata 7 mies. ago przez MODERATOR #45
MODERATOR's Avatar
z mojego punktu widzenia , raczej może pomóc najważniejsze jest skupienie . Musisz poczuć wewnętrzną ochotę , czyli to co najważniejsze oraz skupienie .
Opublikowano: 5 lata 7 mies. ago przez Damianek #39
Damianek's Avatar
mam problemy ze stresem czy medytacja mi pomorze ??