22 korzyści, byś zaczął ćwiczyć jogę

Kategoria: Podstawy jogi
Drukuj

Nie od dziś wiadomo, że joga to samo zdrowie - przynosi mnóstwo korzyści, dodaje energii i pomaga się zrelaksować. Asany znacznie lepiej rozluźniają ciało, niż siedzenie na kanapie po całym dniu za biurkiem czy „za kółkiem". Organizm jest lepiej dotleniony, a my mamy większą ochotę do życia.
Joga to nie tylko ćwiczenia, które zadbają o Twoją sylwetkę, to także wiele innych zalet i korzyści z jej praktykowania, które przenoszą się na codzienne życie.

Oto 22 korzyści, aby zacząć ćwiczyć jogę już dziś!

 

 

1. Poprawia elastyczność

Asany wpływają na wydłużanie i rozciąganie wszystkich mięśni. Z czasem mięśnie ulegają skróceniu, szczególnie jeśli ostatnie 15 lat przesiedziałeś w fotelu. Ale jeśli zaczniesz regularnie wykonywać asany poczujesz różnicę. Może nie od razu będziesz w stanie dotknąć palcami stóp czy zrobić lotosa. Ale po kilku tygodniach zauważysz, że zakresu ruchu zwiększają się i sięgasz coraz dalej i łatwiej. U osób praktykujących jogę przynajmniej dwa razy w tygodniu przez okres 6 tygodni odnotowuje się ok 35% polepszenie ruchomości stawów i to bez względu na wiek czy pleć.

2. Wzmacnia mięśnie

Joga to nie tylko rozciąganie. Wiele asan jest bardzo męczących i siłowych. Wykonując je regularnie można zwiększyć masę mięśniową i ich wytrzymałość. Zarysowane delikatnie mięśnie wyglądają dużo lepiej niż obwisła skóra.

3. Poprawia postawę ciała

Joga zapobiega zmianom zwyrodnieniowym kręgów, które mogą powodować ból i zapalenia stawów. Regularna praktyka jogi kształtuje nawyk poprawnego trzymania postawy, dzięki temu możemy zapobiegać wadom postawy lub korygować już istniejące wady postawy.

4. Wzmacnia chrząstkę i stawy

Asany mają bardzo korzystny wpływ nie tylko na cały układ mięśniowy, ale także na chrząstnę i chronimy kości, dzięki czemu osoby praktykujące jogę są mniej narażone na artretyzm i osteoporozę, a także zmniejsza się ryzyko kontuzji.

5.Chroni kręgosłup

Regularne ćwiczenia asan chronią kręgosłup przed skutkami hipokinezji i przeciążeń. Kiedy już pojawiają się bóle i objawy neurologiczne odpowiednio dobrane asany działają wręcz terapeutycznie.

6.Wzmacnia kości

Praktyka jogi zwiększa gęstość kości jak wykazało przeprowadzone badanie w Kalifornijskim Uniwersytecie Stanowym w Los Angeles. Asany zwiększają gęstość kości i pomagają zapobiegać osteoporozie. Wiele postaw w jodze wymaga podniesienia własnego ciężaru, które wzmocni kości a także mięśnie. Osteopenia, czyli niska gęstość kości, może zwiększać ryzyko osteoporozy. Prawdopodobieństwo rozwoju tego schorzenia można odpowiednio zmniejszyć dzięki działaniom profilaktycznym, obejmującym dietę i ćwiczenia fizyczne jakie jak joga. Aby zapobiec utracie masy kostnej i poprawić gęstość mineralną kości, należy zadbać o właściwą podaż wapnia i witaminy D. Zaleca się również ograniczenie spożycia soli, kofeiny i alkoholu. Zdrowa, zbilansowana dieta to jednak tylko pierwszy krok do mocnych kości. Osoby z niską gęstością kości powinny znaleźć czas na ćwiczenia, by zminimalizować złamania i czas rekonwalescencji.

7. Redukuje stres

Joga jest jednym z najlepszych i najskuteczniejszych recept na stres. Spowalnia psychiczne fale frustracji, żalu złości itp., które mogą powodować stres. Chroniczny charakter stresu może powodować spadek odporności naszego organizmu, podatność na przeziębienia, zwiększyć ryzyko nadciśnienia i zawału.
Stres może wywoływać również zmiany zachowania jak agresywność, powodować bezsenność, pogorszyć samoocenę, może wpływać na poczucie osamotnienia i rozchwiania emocjonalnego , ciągłego napięcia, zmęczenia. Joga przywraca równowagę psychiczną, a tym samym pomaga walczyć z depresją, stresem i niepokojem. To także naturalna terapia zalecana w okresach wyczerpania nerwowego oraz zmniejszonych sił witalnych. Badania dowodzą, że ćwiczenia asan zwiększają wydzielanie się oksytocyny odpowiedzialnej za poczucie więzi, bliskości i miłości. Dzięki jodze czujemy się zrelaksowani i spokojni.

8. Poprawia życie seksualne

Joga sprawia, że ludzie są bardziej skłonni do intymności, a tym samym do uprawiania miłości ze swoim partnerem. Badania wykazały, że pomaga w walce z problemami dotyczącymi erekcji u mężczyzn. Już po 12 tygodniach jogi w znacznym stopniu poprawia się jakość życia seksualnego - joga zwiększa przepływ krwi do narządów odpowiedzialnych za pobudzenie i wzwód. Wpływa także na ograniczenie lub wyeliminowanie leków na potencję. U kobiet niektóre asany pomagają wzmocnić mięśnie dna miednicy, działają podobnie jak ćwiczenia mięśni Kegla. Im silniejsze i bardziej elastyczne mięśnie tym dłuższe i intensywniejsze odczucia zmysłowe podczas stosunku.

8. Poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego

Joga ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Wiele asan poprawia perystaltykę jelit, dzięki czemu rzadziej odczuwa się wzdęcia czy zaparcia. Joga wspomaga szybsze trawienie i przyswajanie cennych składników odżywczych oraz przyśpiesza wydalanie toksycznych złogów z pożywienia.

9. Joga powoduje opóźnienie procesów starzenia się, dzięki czemu wyglądamy młodziej i mamy więcej energii

10. Poprawia równowagę

Regularne ćwiczenia jogi poprawiają równowagę i zwiększają percepcję nie tylko na macie. Do biometrycznych zdolności pełniących w życiu najważniejszą rolę należą właśnie siła, wytrzymałość, równowaga, giętkość oraz koordynacja. Pracując nad zmysłem zachowania równowagi zaoszczędzisz sobie zwichnięć, upadków i innych urazów. Michele Kehrer z Centrum Fizjoterapii w Chicago twierdzi, że podczas uprawiania jogi ciało i mózg muszą współpracować, co wzmacnia system przedsionkowy. Ponadto liczne badania pokazują, że joga redukuje ryzyko upadku u osób starszych oraz cierpiących na chorobę Parkinsona poprawiając tym samym samodzielność i jakość życia.

11. Poprawia problemy z zatokami

Pozycje odwrócone z jogi pomogą uporać się z problem zatok i towarzyszącym jej bólem głowy. Pozycje te sprzyjają oczyszczaniu górnych dróg oddechowych i usprawnieniu funkcjonowania układu oddechowego. Zwiększa się dotlenie komórek mózgowych i poprawia odporność organizmu, dzięki czemu osoby ćwiczące mniej narażone są na nawracające problemy z zatokami.

12. Przyśpiesza metabolizm

Regularna praktyka jogi powoduje że ciało odbudowuje się po ćwiczeniach – mięśnie i ścięgna poddawane pracy muszą się regenerować. To sprawia ze metabolizm przyśpiesza, a osoba ćwicząca może szybciej pozbyć się niepotrzebnych zapasów zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Asany działa również na układ wydzielania wewnętrznego, utrzymując w równowadze hormony, które wpływają na gospodarkę wodną w organizmie, łaknienie, zmiany nastroju oraz apetyt. To sprawia, że łatwiej można oddzielić prawdziwy głód od pragnienia czy smutku, a tym samym łatwiej będzie kontrolować wagę.

13. Łagodzi ból

Odpowiednio dobrane asany mogą złagodzić ból miesiączkowy, dzięki rozciąganiu rozluźnieniu miednicy. Ponadto joga pomaga funkcjonować osobom chorym na fibromialgię, który jest zespołem chorobowym, charakteryzującym się bólem w układzie kostno-stawowym, występującym w określonych punktach. Bólowi towarzyszy chroniczne zmęczenie, a także uczucie sztywności. Ćwiczenia jogi, wykazywały znaczące zmniejszenie objawów choroby i poprawę, jeśli chodzi o ból, uczucie zmęczenia i nastrój oraz mniej przyjmowanych środków przeciwbólowych.

14. Relaksuje

Praktyka asan zachęca ciało a także umysł do odprężenia i rozluźnienia i spowolnienia oddechu. Wpływa także pozytywnie na układ nerwowy, działa regenerująco , uspokajająco, uwalnia od napięć i przynosi wewnętrzny spokój.

15. Joga pozytywnie wpływa na ciążę

Praktyka jogi w ciąży to nie tylko zadbanie o sylwetkę to także przygotowanie ciała do porodu. Przynosi ulgę w prawie wszystkich dolegliwościach związanych ze zmianami hormonalnymi oraz wzrostem dziecka w łonie matki.
Joga uczy prawidłowego oddechu i działa odprężająco.
Wykonując określone asany wzmacniamy i zwiększamy elastyczność macicy, dzięki czemu poród naturalny stanie się łatwiejszy
pozwala pozbyć się napięcia w odcinku lędźwiowym
uelastycznia ciało minimalizując ryzyko powstania rozstępów
poprawia krążenie krwi w okolicach miednicy

16. Zwiększa poczucie własnej wartości

Dzięki regularnej praktyce jogi rozwijamy swoją świadomość, zaczynamy akceptować swoje ciało i siebie samego. Pokonując własne bariery, lęki, słabości i ograniczenia ciała zaczynamy dostrzegać jak dzięki samodyscyplinie zmienia się nasze spojrzenie na świat, na siebie, poprawia się nasz nastrój oraz jakość życia.

17. Świadome rozluźnianie mięśni

Permanentne napięcie mięśni np. pleców, twarzy, kończyn, szyi prowadzi do bólu i poczucia przewlekłego zmęczenia danej części ciała. Praktyka jogi poprzez rozwijanie świadomości ciała uczy nas dostrzegać i lokalizować to konkretne napięcie, oraz rozluźniać dotknięte nim obszary.

18. Obniża poziom cukru we krwi i złego cholesterolu

Joga obniża poziom cukru we krwi i złego cholesterolu LDL, zwiększając dobry cholesterol HDL. Badania wykazały, że ćwiczenia jogi pozytywnie wpływają na organizm u osób cierpiących na cukrzycę. Obniża się poziom cukru we krwi a poprawia wrażliwość organizmu na wytwarzanie i działanie insuliny. Zmniejszenie masy ciała i obniżenie wytwarzanego przez organizm kortyzolu pozwala to na zmniejszenie powikłań cukrzycy takich jak ślepota, zawał, niewydolność serca czy stopa cukrzycowa.

19. Zwiększa tętno

Wiele pozycji z jogi jest tak samo dobra dla serca jak trening kardio, obniża ryzyko zawału serca Badania wykazały, że praktyka jogi zmniejsza tętno spoczynkowe, zwiększa wytrzymałość i poprawia maksymalny poziom tlenu podczas ćwiczeń. Lepsze krążenie oznacza wzrost poziomu hemoglobiny we krwi i więcej tlenu a tym samym poprawia się funkcjonowanie tkanek. Asany są dobre nie tylko dla lepszej pracy serca a także dla odciążania żył w nogach – profilaktyka żylaków. Ćwiczenia rozrzedzają krew, czyniąc mniej gęstą, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko powstania zakrzepów, blaszek miażdżycowych, co może prowadzić do zawału, udaru a nawet śmierci.

20. Wpływa na układ limfatyczny

Napinając i rozciągając mięśnie wpływasz pozytywnie na cyrkulację limfy w organizmie. Pomaga to systemowi limfatycznemu zwalczać zakażenie, niszczyć komórki nowotworowe i pozbyć się toksycznych odpadów związanych z funkcjonowaniem komórkowym.

21. Obniżenie masy ciała

Joga, jak każda aktywność fizyczna pozwala spalać kalorie, dzięki czemu przyczynia się do zmniejszenia wagi ciała. Systematyczna praktyka nie tylko przyśpieszy nasz metabolizm a także pozwoli wytrwać przy stosowanej diecie, Joga pomaga się także wyciszyć, dzięki czemu zmniejsza się częstotliwość kompulsywnego objadania się.

22. Poprawia funkcjonowanie układu oddechowego

Jogini oddychają bardziej efektywnie- mniejsza ilość oddechów o większej pojemności. Badanie wykonane w 1998r. i opublikowane w The Lancet, przeprowadzone na grupie osób z problemami płuc będącej wynikiem niewydolności serca uczyło się techniki znanej jako oddech jogiczny. Po miesiącu poprawiła się ich wydolność i nasycenie krwi tlenem, oraz nastąpił spadek częstotliwości oddechów z 13,4 do 7,6 na minutę. Joga uczy również oddechu przez nos dzięki czemu pobierane powietrze jest przefiltrowane, ogrzane i nawilżone (mniej drażniące dla osób z astmą).

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież