Ashtanga joga

Kategoria: Rodzaje jogi
Drukuj

Ashtanga joga jest to szkoła hatha jogi stworzona przez Sri K. Pattabhi Joisa.

Nazwa ashtanga yoga znaczy dosłownie joga ośmiostopniowa i oznacza osiem członów jogi przedstawionych przez Patanjalego w swoim dziele Yoga-sutry:


1. Yama – Uniwersalne zasady etyki: niestosowanie przemocy, prawdomówność, nie kradnięcie, powściągliwość seksualna

2. Niyama - Zasady postępowania względem siebie: czystość, zadowolenie, zaangażowanie, studium oddanie.

3. Asana - praktyka pozycji.

4. Pranajama - kontrola oddechu.

5. Pratyahara – skierowanie zmysłów do wewnątrz.

6. Dharana - koncentracja.

7. Dhyana - medytacja.

8. Samadhi - stan wyższej świadomości, gdzie poczucie własnego ego rozpuszcza się w obiekcie medytacji i osobistemu istnieje w swej natury.

Zupełnie jak w pozostałych odmianach hatha jogi, sercem ashtangi są asany. Rozwijają one ciało, wzmacniają i rozciągają do granic możliwości, a dzieki ich systematycznemu wykonywaniu, budzą w nas samodyscyplinę i pozwalają pogłębić pozostałe człony jogi. W ashtandze asany wykonuje się w seriach po około 80 pozycji. Do każdej z asan przechodzi się na wdechu albo wydechu, czasem utrzymuje się pozycję przez kilka oddechów i dopiero przechodzi się do kolejnej. Dzięki takiej pracy i utrzymywaniu bandh, w ciele wydziela się dużo ciepła i energii.

W ashtanga jodze wykonuje się trzy rodzaje serii asanów o różnym stopniu trudności. Najpierw opanowuje się serię podstawową, zawierającą najprostsze asany. Wbrew pozorom już ta seria jest dość wymagająca i początkującym osobom może zająć sporo czasu jej opanowanie. Kiedy już seria podstawowa staje się prosta to przechodzi się do serii pośredniej, a potem zaawansowanej.


Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież