Joga w bólach pleców

Kategoria: Joga a zdrowie
Drukuj

Co zrobić jak bolą nas plecy?

Jakie są przyczyny bólów pleców?

Jak joga może w tym pomóc?

 

Plecy i kręgosłup są najważniejszymi częściami ciała w jodze, dlatego im poświęca się najwięcej czasu.

Większość asan służy właśnie po to, żeby je wzmacniać lub uelastyczniać. Ma to swoje uzasadnienie w fizjologii, gdyż od kręgosłupa odchodzą nerwy kierujące pracą narządów wewnętrznych, trawieniem oraz krążeniem. Zdrowy kręgosłup wpływa pozytywnie na całe ciało i samopoczucie.

 

Joga może pomóc ukoić bóle pleców, ale najpierw musimy wiedzieć jaka jest ich przyczyna. 99% przypadków to nic groźnego, ale ten 1% to mogą być poważne problemy takie jak pęknięcia kości. Dlatego w przypadku ostrych dolegliwości i długotrwałego bólu należy udać się do lekarza. Najlepiej trzymać się zasady, że zawsze kiedy czujemy ciągły kujący ból, który nie ustępuje po kilku dniach, idziemy się do lekarza.


Kiedy nie należy wykonywać asan?

Należy też pamiętać, że są sytuacje, w których wykonywanie jakichkolwiek asanów jest absolutnie niedopuszczalne:

  • Jeśli jesteśmy świeżo po urazie, kontuzji, albo silnym ataku reumatycznym, należy zrezygnować z ćwiczeń fizycznych. Można jedynie wykonywać pranayamy (ćwiczenia oddechowe) i inne techniki relaksacyjne, które nie zaszkodzą ciału, a uspokoją nerwy, umysł i rozluźnią mięśnie, żeby organizm nie tracił energii na stres i napięcia, tylko mógł się regenerować.
  • Jeśli w czasie wykonywania asan czuje się dziwny, kłujący ból albo pojawia się odczucie, że ciało jest uszkadzane - wtedy albo można robić asany ale bardzo delikatnie, tak żeby bólu nie było, albo należy zrezygnować z robienia tych asanów, które go powodują.

 

Na szczęście w ogromnej większości przypadków joga może pomóc, ponieważ najczęściej występujące bóle pleców spowodowane są siedzącym trybem życia. To może się wydawać dziwne, bo intuicja mówi, że jak siedzimy to nic nie może się stać... niestety nasze ciało nie do końca tak funkcjonuje. Najczęściej problemy leżą w osłabionych więzadłach i mięśniach, które utrzymują charakterystyczną krzywiznę kręgosłupa. Kiedy nie radzą sobie z podtrzymywaniem kręgów, kręgosłup odkształca się, co powoduje ból. Przyczyna może jest błaha, ale skutkami mogą być ciągłe bóle, które nie mijają, albo nieustannie powracają.

 

Należy pamiętać, że ból jest sygnałem płynącym z naszego ciała, i nie można go lekceważyć. Dlatego należy być świadomym, że branie leków przeciwbólowych nie likwiduje problemu (mimo, że reklamy czasem mówią nam coś innego), jedynie powodują, że go nie czujemy, ale problem nie dość, że nie zniknie, to jeszcze będzie się nawarstwiał i wracał. Dlatego, jeśli lekarz nie stwierdził żadnych poważnych objawów, a ból co jakiś czas wraca, to należy zacząć ćwiczyć. W takich przypadkach wykonywanie asanów może rozwiązać problem praktycznie z dnia na dzień. Kiedy usprawnimy plecy i będziemy wykonywać asany, kształtujące poprawną postawę ciała, więzała i mięśnie odpowiedzialne za pracę pleców wzmocnią się i nie będą się nadwyrężać. Pomóc mogą też pozycje, w których wydłuża się plecy, żeby rozluźnić mięśnie i zmniejszyć nacisk sąsiadujących ze sobą kręgów.

 

Pamiętajmy, że zawsze łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. O wiele mniej wysiłku kosztuje utrzymanie pleców w zdrowiu, nie mówiąc już o nerwach i stresie, których unikamy. Dlatego cały czas powinniśmy rozwijać zakres ruchu kręgosłupa, żeby z czasem nie zaczął sztywnieć i słabnąć. Powinniśmy wykonywać skłony do przodu, żeby rozluźnić i rozciągnąć okolicę krzyża, skręty tułowia, żeby zwiększać ruchomość stawów między kręgowych oraz odgięcia do tyłu, żeby wzmacniać plecy.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 5 lata 3 mies. ago przez lukasz #125
lukasz's Avatar
Możesz np robić sesję 15 minutową tylko między każdą asaną robić MaricyasanaIII przez pół minuty na stronę.
Opublikowano: 5 lata 3 mies. ago przez Agnieszka #124
Agnieszka's Avatar
Jaki zestaw asan byłby najlepszy dla uelastycznienia kręgosłupa?