2 rzeczy, które pomogą Ci uniknąć kontuzji kolana

Kategoria: Joga a zdrowie
Drukuj

Gdzieś czytałem, że mniej więcej co siódma osoba ma problemy z kolanem, więc jest duża szansa, że albo Ty je masz albo znasz przynajmniej kilka osób, które uszkodziło sobie kiedyś kolano…

Kolano to bardzo specyficzny staw, z jednej strony musi codziennie przenosić duże obciążenia, a z drugiej strony musi łatwo wykonywać wiele różnych ruchów. Trudno jest połączyć dużą wytrzymałość i dużą elastyczność, dlatego tak często zdarzają się urazy kolan.

Są dwie rzeczy, które mogą zmniejszyć szansę na jego uszkodzenie. Są to elastyczne biodra i rozciągnięte uda (mięsień czworogłowy).

Elastyczne biodra

Biodra można rozciągać w różnych kierunkach, ale to co najbardziej pomaga kolanom to rotacja uda w biodrze, szczególnie rotacja na zewnątrz. Wyobraź sobie, że twoja goleń zaczyna obracać się na zewnątrz i biodra nie są dość rozciągnięte. Wtedy duża część siły tego obrotu przechodzi na więzadła w kolanie, które nie są przystosowane do takiego kierunku ruchu. A jeśli biodra będą dość luźne i elastyczne, to duży i mocny staw biodrowy weźmie na siebie większą część siły i zamortyzuje rotację goleni w kolanie. Żeby uelastycznić biodra wystarczy, że będziesz robić „sesję rozciągającą biodra”.

Rozciągnięte uda

Mięsień czworogłowy jest najsilniejszym mięśniem naszego ciała. Dużo ludzi ma problem z rozluźnieniem tego mięśnia dlatego, że on dużą część dnia się napina i pracuje: kiedy chodzisz, stoisz, a nawet jak siedzisz, to część ciężaru ciała utrzymują mięśnie uda. Do tego jeszcze w wielu dyscyplinach sportowych uda są cały czas wzmacniane, a bardzo często zaniedbuje się ich rozciąganie. Przykurczony mięsień czworogłowy powoduje, że powierzchnie stawowe w kolanie mocniej do siebie przylegają i uciskają mocniej na siebie. Dlatego rozciąganie i rozluźnianie ud zmniejsza obciążenie stawu kolanowego. Żeby uelastyczniać uda trzeba wykonywać: virasanę, supta virasanę, ashwa sanchalanasana itp.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież